Denna webbplats använder cookies för att ge dig den bästa användarupplevelsen.

Genom att fortsätta ger du oss tillåtelse att lagra cookies. Läs mer om cookies

Fortsätt

Del 8: ”Fler har modet att prata om värderingar”

JM hade redan bestämt sig för att bli branschens mest jämställda företag.
Tack vare #sistaspikenikistan blev vägen mot målet rakare.
– En fantastiskt bra effekt av hela #metoo-rörelsen är att strutsmentaliteten är borta, säger JM:s vd och koncernchef Johan Skoglund.

I mars 2018 gick regeringen ut med ett nytt jämställdhetsmål: år 2030 ska minst 25 procent av alla som nyanställs inom bygg vara kvinnor. Några dagar senare berättade Byggcheferna att målet redan uppfylldes av JM, mycket tack vare ett lärlingsprogram för kvinnor. Samtidigt uppmuntrades fler företag att göra som Lindbäcks Bygg i Piteå, som år 2015 beslutade att sträva efter 50/50 i könsfördelning.

– Vi har sagt att JM ska vara branschens mest jämställda företag år 2030, säger JM:s vd Johan Skoglund. Det betyder att vi då ska ha minst 20 procent kvinnliga hantverkare och 40/60 i könsfördelning på alla befattningsgrupper. Ska vi nå ännu högre måste alla tänka mer långsiktigt, så att studievägledare redan på högstadiet börjar säga att det här är en fantastisk bransch. Det kräver mycket mer jobb från många fler än oss. Vi har lagt vår energi på det som vi kan påverka. Historiskt sett har vi legat under en procent i andel kvinnor bland hantverkarna. I år kommer vi kanske att nå 4,5 procent.

Vad kände du när #sistaspikenikistan släpptes?

– Att de tog upp en extremt viktig fråga för hela branschen. Och att det finns mycket mer att göra. Vi måste bli bättre på att erbjuda en inkluderande arbetsmiljö, både inom branschen och här på JM. Det har att göra med hur byggbodarna är utformade, hur arbetstiderna ligger och hur jargongen är. Om man har ett öppet klimat, där alla låter andra komma till tals och samtidigt vågar säga vad de själva tycker, blir vardagssamtalet mycket bättre. Vi måste sträva tillsammans efter en kultur där alla är trygga och känner att det är kul att jobba i byggbranschen.

Hur har branschen förändrats under året som gått?  

– Det är mer fokus på de viktiga frågorna. De har blivit en större del av vardagssamtalet. Fler har modet att prata om värderingar och människors lika värde. En fantastisk effekt av hela #metoo-rörelsen är att strutsmentaliteten är borta. Det går inte längre att sticka huvudet i sanden och undvika problemen, vilket kanske har varit lätt att göra tidigare. Nu förstår alla vikten av att agera mot missförhållanden.

Har JM gjort några konkreta insatser som svar på uppropet?

– Nej, det vill jag inte påstå. Vi har jobbat långsiktigt med de här frågorna under en lång period. Men #sistaspikenikistan har inneburit att alla verkligen förstår vilken stor utmaning vi har och att vi måste jobba med det här hela tiden. Med mångfald och jämställdhet skapar vi bättre arbetsplatser för fler. Det är bra att det har synliggjorts.

Varför är mångfald viktigt?

– Vi säljer ungefär 4 000 bostäder per år och har en väldig mångfald bland våra kunder, som speglar samhället i stort. Då måste även vi som jobbar på JM spegla det samhället, för att förstå våra kunder och kunna leverera bra bostäder. Man blir ett bättre företag om man ökar sin mångfald. Jargongerna försvinner och man pratar om rätt saker.

 

Stoppa machokulturen

Sedan 2015 driver Byggcheferna och Byggnads projektet Stoppa machokulturen. Det är en del av vårt dagliga arbete för en schyst och jämställd byggbransch. Läs gärna avsiktsförklaringen som vi var med om att skriva under i november 2017.

 

Läs fler delar i artikelserien

Del 1: Ikano Bostads vd Robert Jaaniste
Del 2: NCC Buildings Sverigechef Henrik Landelius
Del 3: Veidekkes HR-chef Kristin Linus
Del 4: Installatörsföretagens vd Ola Månsson
Del 5: Sveriges Ingenjörers ordförande Ulrika Lindstrand
Del 6: Skanska Sveriges HR-direktör Anna Wenner
Del 7: Peabs hållbarhetschef Maria Hernroth
Del 9: Svensk Byggtjänsts vd Urban Månsson
Del 10: Byggnads ordförande Johan Lindholm

 

Publicerad 2018-10-19 i Mångfald

Följ oss på
sociala medier