Så mycket macho är en ny samtalsserie från Byggcheferna. Nu släpps det första avsnittet ”Från snack till verkstad – så får vi en schystare projektkultur”.
Se det via Youtube, lyssna på det som podd eller läs en sammanfattning här.
I premiäravsnittet möts Mattias Gretzer (regionchef på Svevia), Johan Edlund (vd på TL Bygg), Jack Len (Årets byggchef 2021 och regionchef på Ramirent) samt Byggchefernas ordförande Jeanet Corvinius (regionchef på Wästbygg). Samtalet kretsar kring goda exempel på initiativ för schystare arbetsmiljöer.
Moderator är Monica Berling, som inleder med en gemensam fråga till alla: ”Hur macho är du?” Svaren visar sig ha ett spann från 1 till 30 procent.
– Jag är väldigt mån om att stå upp för alla människor som kanske inte känner sig macho, säger Jack Len. Och jag försöker prata mycket med dem som tror att de är macho.
I programmets första del förklarar Mattias Gretzer varför Svevia använder Byggchefernas machoindex. Det statligt ägda bolaget valde redan våren 2021 att börja mäta graden av machokultur i hela sin organisation.
– Vi har jobbat med mångfalds- och inkluderingsfrågor i många år och ville få en djupare förståelse kring hur vi ligger till, säger Mattias Gretzer. Vi har gjort medarbetarmätningar ett antal gånger, som många gör, men kände att vi vill ha ännu mer förståelse, också nedbrutet på arbetsgruppsnivå. Då hittade vi det här indexet, som gav oss det. Det kändes som ett väldigt genomarbetat och väl beprövat sätt man tagit fram det på. Det fanns forskning bakom också, det var inte bara någon påhittad sak.
I samtalet ger Johan Edlund en bakgrund till TL Byggs omtalade kampanj Sila snacket. Ett arbete som började med en insikt om olämpligt språkbruk på arbetsplatsen.
– Det vi tittade på var hur vi kunde attrahera nya till företaget, säger Johan Edlund. Om vi har en sådan kultur tror vi att man kommer välja andra företag. En annan sak var att det finns en stor risk att man slutar, att man inte vill jobba på ett företag som har den typen av kultur. En tredje sak är att god kommunikation är otroligt viktigt, för det hänger ihop med bra affärer.
Jack Len är en av många chefer som har anammat Sila snacket. Han upplever att alltfler på Ramirent använder märket för att ta ställning.
– Jag känner av att det här klistermärket betyder så mycket för våra medarbetare, för det blir på något sätt som en sköld. Det är okej att säga till, det är okej att reagera mot någon annan. Det märker vi när vi ibland skämtar än i dag, att någon kan säga: ”Skulle vi inte sila snacket?” Då blir det en reminder för oss alla att faktiskt tänka på det, säger Jack Len.
När samtalet sammanfattas har Jeanet Corvinius en uppmaning till andra som vill skapa förändring:
– Gör det inte så avancerat. Nyttja de goda krafter och initiativ som finns. Uppfinn inte hjulet, utan försök hitta något som redan har funkat och kör på det. Bara att börja prata om det känns som det absolut viktigaste, säger Jeanet Corvinius.
Hela avsnittet kan du se på Byggchefernas Youtubekanal. Om du hellre vill lyssna finns det även som podcast – med närmare tio minuters extramaterial.