Byggchefernas föreläsare bakom succén

Sila snacket, som TL Bygg står bakom, gör succé i sociala medier. En av förgrundsfigurerna är Byggchefernas föreläsare Charlie Klang.
– Vi vill få fler att börja tänka på hur språket påverkar vår omgivning och våra kollegers välmående, säger han.

Charlie Klang är en av föreläsarna som kan anlitas via Byggchefernas ambassadörsprogram. Som genusvetare, och tidigare träarbetare inom byggbranschen, föreläser han om jämställdhet och mansnormer.

I en roll som projektledare stöttar han nu TL Bygg i arbetet med Sila snacket – en satsning mot rå jargong och kränkningar. Under september har initiativet fått stor spridning i sociala medier.

– Fantastiskt kul, säger Charlie Klang. Vi var inte beredda på att vi skulle få så här bra respons. Vi har tagit emot jättemånga intresseanmälningar från flera företag och organisationer, inte bara i byggbranschen. Det visar att vi kanske är på rätt spår i hur vi bemöter problematiken, men också att många kan känna igen sig. De problem som finns i vår bransch är vi absolut inte ensamma om. Tvärtom är det väldigt många som delar det här med tystnadskultur, eller att inte kunna säga ifrån.

Centralt i Sila snacket är symbolen: en blinkning till klassiska kampanjer som Spola kröken och Rör inte min kompis.

– Den togs fram av vår kommunikations- och marknadsansvariga, Roger Sandgren. Han är en stor del av hjärnan bakom Sila snacket. Märket fungerar genom att du står upp för något, ”jag har fått nog av den här jargongen”, men också genom identifikation. När du är i en situation där någon säger något dumt och du blir osäker på om du ska säga ifrån, då kanske du ser en kollega mitt emot med samma klistermärke på hjälmen. På så sätt kan du hitta en styrka i det.

Ni hade kunnat välja en hård symbol, som ett stopptecken eller en varnande hand. I stället har ni en leende mun. Varför?

– Vi vill inte slå någon på fingrarna för det språkbruk de har haft eller för att de har varit en del av den kultur som har funnits i så många år. Någonstans måste man ändå ha respekt för det, att det är så här det alltid har varit och ibland tänker vissa bara inte på vad de säger. Vad vi vill göra är att få fler att börja tänka på snacket och hur vi mår på grund av det. Vad vill vi med vår bransch eller vårt företag? Att ha ett väldigt inlyssnande och välkomnande perspektiv.

Tror du att branschen nu var redo för det här på ett annat sätt än för några år sedan?

– Absolut. Frågar du vem som helst i vår bransch skulle alla säga att det har skett en enorm förändring bara de senaste tio åren. Och för tio år sedan skulle man ha sagt samma sak. Sedan är det inte skäl att sakta ned, men vi måste vara medvetna om att det har gjorts ett enormt arbete tidigare. I dag pratas det om normer, genus, jämställdhet, rasism och machokultur. För tio år sedan kunde många av de sakerna mötas av rädsla eller ovisshet. Nu har rätt många koll på vad det handlar om. Det är absolut till en stor, stor fördel för oss.

Publicerad 2021-09-22 i Nyheter

Följ oss på
sociala medier