Att byta jobb har blivit normalt.
Samtidigt har byggbranschen allt som krävs för att locka och behålla folk.
– Det borde finnas fler byggbolag på studenternas topp tio-lista över mest önskade arbetsgivare, säger rekryteraren Mio Takahashi.
Att kompetensbrist hotar byggbranschen är konstaterat sedan länge (redan 2014 var det Byggchefernas tema under Almedalsveckan). Det kan vara en förklaring till att omsättningen av personal är högre än någonsin.
Mio Takahashi, konsult på Talentia, har arbetat som rekryterare och organisationsrådgivare i tio år. Under den tiden har hon märkt en attitydförändring bland arbetstagarna.
– De yngre generationerna har ett annat sätt att se på sina jobb, säger Mio Takahashi. Antalet personer som stannar på samma ställe tills de får guldklockor blir färre. Många yngre vill hela tiden ha en utveckling. Det behöver inte handla om att ta steg uppåt i karriären, utan om att få andra typer av projekt och nya utmaningar. På Talentia ser vi att den genomsnittliga anställningstiden är mellan fyra och fem år. Det är väldigt normalt.
Mio Takahashi upplever att många ser ”work-life balance” som ett karriärmål i sig:
– Man vill ha en balans mellan sin arbetssituation och sitt privatliv. Det är ett ganska nytt fenomen. Där kan små förändringar göra stora skillnader i att locka yngre förmågor till branschen. Till exempel finns egentligen ingen anledning till att tjänstemän inom byggbranschen måste börja jobba klockan sju på morgonen. Det är en kvarleva från förr. Det kan vara svårt att få ihop med lämningar och hämtningar på dagis.
Vad kan man som anställande byggchef göra för att behålla sin personal?
– Satsa mycket på närvarande ledarskap. Hur kan man utveckla varje individ? Hur kan man se sina anställda? Hur ska man fånga upp deras önskemål? Det räcker inte med att ha ett årligt medarbetarsamtal, skulle jag säga. Man måste ha en kontinuerlig dialog och finnas ganska nära. Speciellt yngre personer, som kräver ett mycket mer engagerat ledarskap. Ett stort problem är att alla upplever att man har tidsbrist, man är hela tiden operativ och får aldrig tid för eftertanke eller utveckling.
Hur ska byggbranschen åtgärda sin kompetensbrist?
– Jag tror att den behöver jobba på sin egen marknadsföring. Byggbranschen är helt monumentalt viktig för samhället. Den innehåller också flera bredare aspekter. Det handlar om ett stort miljötänk, det handlar om teknisk utveckling. Det handlar inte bara om att bygga hus. Det borde vara tydligt vilken fantastisk bransch det faktiskt är och hur mycket den påverkar vardagslivet för medborgare. Det borde finnas fler byggbolag på studenternas topp tio-lista över mest önskade arbetsgivare. Företagen har förutsättningar att bli långsiktiga arbetsgivare, gör häftiga saker och är helt avgörande för att vi ska kunna få ett hållbart samhälle. Det tror jag att många studenter och unga skulle lockas av.