Ökat utbud av arbetskläder för kvinnor

En arbetsbyxa för gravida har blivit en storsäljare för Operose.
Johanna Söderström, företagets grundare, gläds åt både framgångarna och konkurrensen som hennes produkter har fått.
– De stora företagen börjar förstå att de måste ta tag i det här, säger hon.

Under hösten har Blåkläder drivit en kampanj för sin damkollektion. Med kvinnliga hantverkare som testpanel, både av befintligt och planerat utbud, har företaget velat få hjälp att skapa arbetskläder för alla. Samtidigt har flera konkurrenter, som Fristads Kansas och L Brador, egna kollektioner riktade mot kvinnor.

– Vi ser i dag en tydlig utveckling i branschen där allt fler kvinnor väljer att arbeta som hantverkare, säger produktutvecklaren Rose-Marie Näsström till Blåkläders hemsida. Vi arbetar ständigt med att bredda sortimentet i samtliga arbetsgrupper och för kvinnor vågar jag påstå att vi i nuläget enbart befinner oss i startgropen. Samtidigt är vi väldigt måna om att inte stressa fram nya produkter. När en nyhet lanseras ska den vara genomarbetad, utvärderad och uppfylla samtliga krav som förväntas på den, vilket kan ta tid.

 

operose
”Mitt skäl att börja göra det här var ett genuint intresse för att ändra förutsättningarna för kvinnor som vill jobba inom mansdominerade yrken”, säger Johanna Söderström, grundare av Operose. Foto: Jessica Söderström

 

Johanna Söderström har i tre år drivit företaget Operose, specialiserat på arbetskläder för kvinnor. Hon tror att marknaden har vuxit av att mindre aktörer, som Operose och Elinord, har visat hur stort behovet är.

– Det är lätt att tänka att det är något ytligt när det handlar om kläder, men det är en stor del av arbetsgivarsidan att erbjuda plagg som man känner sig bekväm i, säger Johanna Söderström. Det bidrar till en självkänsla och ett förtroende när man kommer till en arbetsplats. Man kan föreställa sig hur det vore om det var tvärtom, om det bara fanns damkläder i ett yrke där män skulle börja ta plats. Då hade det skett en förändring mycket snabbare.

Den mest uppmärksammade produkten från Operose är en gravidbyxa. Tack vare att ingen motsvarighet finns har den kunnat beställas även av bolag som haft avtal med andra leverantörer.

– För oss som är en liten uppstickare och kommer från ett annat håll är det kanske lättare att vara nytänkande och använda nya material, säger Johanna Söderström. De andra har redan hållit på ganska länge med sina herrkläder, som på något sätt speglar normen. De som har gjort försök att tänka kvinnligt har ofta tänkt på gullighetsfaktorn. Då har det blivit glada färger eller rosor. Vi försöker tänka mer på funktion och behov.

– Mitt skäl att börja göra det här var ett genuint intresse för att ändra förutsättningarna för kvinnor som vill jobba inom mansdominerade yrken, fortsätter hon. Det känns som om de större bolagen följer efter för att de måste, för att samhället har börjat efterfråga det. Jag kan tycka att det är kul, men jag är också stolt över att jag gör det här med hjärtat. Från början tänkte jag inte så mycket, jag bara gjorde, men ju mer jag är ute på arbetsplatser och får höra deras historier, desto viktigare känner jag att det blir.

 

Publicerad 2016-11-17 i Övrigt

Följ oss på
sociala medier