Lilla löneskolan för byggchefer – del 2

Byggcheferna_FB-inlagg-loneskolan_2

Kan du som chef jobba med löneprocessen för att få nöjda anställda? Och vad är egentligen viktigast i en löneprocess? I fortsättningen på vår lilla löneskola är det löneprocessen som står i fokus och Irena Franzén på Ledarna som står för kloka svar.

Hur bör jag som lönesättande chef arbeta med löneprocessen?

Det viktigaste i en löneprocess är dialogen. Hur ska du annars som lönesättande chef kunna göra en bra bedömning av den anställda? En tydlig målbild är också viktig. Berätta om vad som krävs för att få en bra löneutveckling. Men vad som är en bra utveckling bestämmer du som chef. Går det bra för företaget ska det också avspeglas i den anställdes lön.

På mindre företag, där det finns en närmare relation mellan chefer och de anställda, brukar löneutvecklingen fungera bättre. Där kan cheferna ha koll på varje individ, vad de presterat och hur de utvecklats under året. På större företag är det lätt att löneutvecklingen blir standardiserade efter modeller och inte utfår från individen. Vid sådana tillfällen förekommer det oftare missnöje och frustration.

Bör medarbetarsamtalet och lönesamtalet vara vid samma tillfälle?

Utvecklingssamtalet och lönesamtalet bör absolut inte vara vid samma tillfälle. Ett utvecklingssamtal bör handla om både dåtid, nutid och framtid. Ett lönesamtal ska fokusera på vad individen presterat samt måluppfyllelse.

Finns det något mer som är viktigt att tänka på?

Utvecklingssamtalet måste rimma med löneutvecklingen. Det går inte att lovorda den anställda, säga att alla mål är uppfyllda och sen inte visa det i löneutvecklingen. Konsekvens är jätteviktigt. Det är nästan ett hantverk i sig att hålla ihop de delarna. Vi på Ledarna har märkt att de medlemmar som är missnöjda över sin löneutveckling oftast inte är missnöjda över vilken siffra som står på lönekuvertet, de är missnöjda över förklaringen till siffran. En ordentlig och begriplig förklaring till löneutvecklingen är jätteviktig. Det gäller att våga vara ärlig och våga vara chef. Då får du nöjda anställda.

 

Publicerad 2016-02-15 i Övrigt

Följ oss på
sociala medier