Nya föreskrifter om psykisk ohälsa på jobbet

Viktoria Lundqvist-3_final

Den psykiska ohälsan på jobbet ökar och många arbetsgivare har ingen plan för att hantera problemen. För att bromsa trenden införs därför nya föreskrifter i arbetsmiljölagen.

– Föreskrifterna ställer krav på att du som chef har kunskap att förebygga och hantera arbetsrelaterad ohälsa på arbetsplatsen, men också att du får förutsättningar att omsätta kunskaperna i praktiken. Reglerna berör även inhyrd personal, berättar Viktoria Lundqvist, förbundsjurist på Ledarna.

Reglerna gäller:

  • Ohälsosam arbetsbelastning
  • Arbetstider
  • Kränkande särbehandling
  • Mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

De nya förskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö träder i kraft 31 mars 2016. Läs mer och ladda ner dem på Arbetsmiljöverkets webbplats www.av.se.

 

Publicerad 2016-01-28 i Övrigt

Följ oss på
sociala medier