Årtiondets viktigaste kampanj

Lars_Bergqvist_Johan-Lindholm_jamstalldhetskampanj

Idag inleder vi en treårig satsning tillsammans med Byggnads. Vi har bestämt
oss – det räcker nu! Tillsammans ska vi göra upp med fördomar, myter och
machokultur i byggbranschen. Vi ska visa att alla tjänar på en jämställd
byggbransch.

Vi riktar oss till såväl allmänheten som våra två förbunds egna medlemmar och
branschen i stort. Ingen ska missa detta. Under de kommande tre åren kommer vi
arbeta med information, opinionsbildning och utbildning.

Rikstäckande kampanj
Den inledande kampanjen är rikstäckande. Med annonser i DN, Aftonbladet,
branschpress, Stockholms tunnelbana, stortavlor runt om i landet samt
bannerannonsering på nätet och i sociala medier vill vi nu visa hela Sverige att vi
menar allvar. Byggbranschen måste förändras.

Provocerande budskap
Budskapen kan uppfattas som provocerande. Det är meningen. Många upplever
branschen som ojämlik och lämnar för att de inte ges schyssta förutsättningar eller
för att de inte ställer upp på branschkulturen. Och det om något är allvarligt. Det kan
vi inte längre sopa under mattan.

Alla tjänar på jämställdhet
Syftet är att blotta machokulturen, slå hål på myter, väcka tankar och skapa samtal.
Vi vill visa att alla tjänar på en jämställd byggbransch. Män och kvinnor, du och jag,
våra barn och familjer, byggbranschen och Sverige. Men för att ta oss dit måste vi
först stoppa machokulturen.

Byggcheferna och Byggnads vill skapa en modern bransch där alla värderas och
behandlas lika. Där alla ges samma möjligheter. Våra undersökningar visar att
situationen idag är allvarlig. Byggbranschen måste förändras – och det fort. Därför
kallar vi det årtiondets viktigaste kampanj.

Nu förändrar vi byggbranschen. Tillsammans stoppar vi machokulturen. För alla
tjänar på en jämställd byggbransch.

Läs mer på stoppamachokulturen.nu

Publicerad 2015-05-11 i Övrigt

Följ oss på
sociala medier