Denna webbplats använder cookies för att ge dig den bästa användarupplevelsen.

Genom att fortsätta ger du oss tillåtelse att lagra cookies. Läs mer om cookies

Fortsätt

Chefsservice – Om man frågar, får man svar!

Behöver du stöd i din chefsroll, men har ingen att fråga om råd? Eller står du inför ett lönesamtal och är osäker på vad du ska begära? Ring eller mejla Ledarnas chefsservice! Men gå gärna in på www.ledarna.se först.

– Vi svarar på i stort sett allt som har med anställningen och uppdraget som chef att göra. Det kan gälla frågor om uppsägningstid, övertid, semester, arbetstidsförkortning, restid, lönestatistik, exemplifierar Ann Lindberg och Christina Werner som bägge ingår i Chefsservice – en avdelning som totalt består av tio personer.

– Alla på Chefsservice har en bred bakgrund och lång erfarenhet av att ge råd i frågor som rör chefens villkor, betonar Ann Lindberg och tillägger att samtliga har kunskaper i arbetsrätt. De flesta har också egen erfarenhet av chefsrollen och har gått coachutbildning.

– Vi har gått i livets skola och är bra på att samtala, sammanfattar hon.

IMG_0903 Christina och Ann

Ann Lindberg och Christina Werner

Chefsservice är öppet mellan klockan åtta och 17 och tar i genomsnitt emot 1 500 telefonsamtal per månad samt 600 mejl, och mejlskörden har ökat lavinartat de senaste åren.

– Eftersom Ledarna inte har fackliga företrädare på alla arbetsplatser är Chefservice en mycket uppskattad verksamhet, vi är något av hjärtat i verksamheten, säger Ann Lindberg.

– Ja, Chefsservice fungerar lite som en jourverksamhet, ibland rentav som ”Jourhavande medmänniska”, tillägger Christina Werner.

Att det är en uppskattad service hos medlemmarna finns det papper på. Den senaste RMI-undersökningen som gjordes visar en kundnöjdhet på drygt 80 procent.

Hur kan då en typisk fråga låta?

– ’Min arbetsgivare ska lösa in övertiden – är det värt det?’ Eller: ’Jag är platschef och har KY-utbildning. Vad ska jag ha i lön?’ Men det kan också röra sig om frågor av allvarlig personlig art som att chefen mobbar en, vill bli av med en eller liknande frågor som kan skaka om hela tillvaron, berättar Christina Werner.

– Byggcheferna är lätta att ha att göra med, men de har sällan sökt egna svar på sina frågor via Ledarnas hemsida. Vi brukar hjälpa till med att hitta in på hemsidan där det exempelvis finns lönestatistik om man är ute efter det. Man kan ju göra lönekollen själv, men man vill ändå gärna att vi bekräftar vad som gäller, säger Ann Lindberg.

– Många frågor kan inte heller få generella svar, utan vi får bolla dem vidare och söka information för att kunna ge ett relevant svar, påpekar Christina Werner.

Men stöd till chefer handlar förstås om så mycket mer än att få råd och svar på konkreta frågor om hur avtal följs och tolkas.

– Vi skulle vilja uppmärksamma alla byggchefer på det både innehållsrika och varierande utbud av de förmåner som Ledarna erbjuder utan extra kostnad och som är till stor nytta i ens roll som chef. Det handlar om seminarier, interaktiva chefsutbildningar och chefssalonger – en matig meny med allt från grundläggande kurser i förhandlingsteknik (endast för företrädare), ”Att leda i förändring” till kurser i arbetsmiljö och renodlade ”Ny som chef”-seminarier samt så kallad chefscoachning. Och mer finns att läsa på hemsidan, säger Ann Lindberg.

Text: Pamela Collin

Foto: Börje Hammarström

 

Publicerad 2015-01-22 i Övrigt

Följ oss på
sociala medier