Året som snart är till ända har varit fyllt av utmaningar för Byggcheferna. Det har handlat om allt från fortsatt kamp mot den rådande machokulturen i branschen till att få ordning på tillämpningen av Ledaravtalet och att få fler medlemmar engagerade.
– Ordet för dagen är medlemsnytta. Just nu testar vi olika upplägg och vi har skapat en särskild arbetsgrupp som ska hitta nya vägar för att få fler byggchefer ur den nya generationen intresserade av de utmaningar som byggbranschen faktiskt står inför, säger Lars Bergqvist, ordförande i Byggcheferna och fortsätter:
– Vi vet att arbetsmiljö, ledarskap och chefslöner är frågor som intresserar och vi har arrangerat flera seminarier och utbildningar inom dessa områden. Men uppslutningen kunde varit bättre. Nästa år är därför ambitionen att i ännu högre grad skräddarsy våra medlemsaktiviteter.
Nästa år är också tanken att fortsätta på det inslagna, mycket uppmärksammade, spåret med att komma åt och förändra den förhärskande machokulturen i byggbranschen.
Byggcheferna kommer också att fortsätta satsningen på sociala medier.
– I dagsläget har vi närmare 1 400 följare på facebook, men vi vill få dit fler medlemmar och potentiella medlemmar och öka interaktiviteten. Så där finns mer att göra, och det gäller även You Tube, poängterar Lars Bergqvist.
Via ambassadörsprogrammet kommer också engagemanget på högskolorna att intensifierats nästa år.
– Vi har tagit fram en video som ska backa upp våra ambassadörer vid deras möten med studenter runt om i landet. I övrigt fokuserar styrelsen sitt arbete på att föra över kunskaper till nya krafter, att få folk som vill engagera sig framöver, säger Lars Bergqvist.
Text: Pamela Collin
Foto: Daniel Dahlgren