Skanskas förändringsresa från ”macho” till ”inkludering”

Pia Höök mars 2013 _ DSC 5187

Trots omfattande tidigare erfarenheter från mansdominerade, ingenjörstunga och i övrigt homogena sammanhang har jag aldrig tidigare varit i en bransch med så tydliga utmaningar inom jämställdhet och mångfald. Resultaten från Byggchefernas undersökning talar ju sitt tydliga språk – och tyvärr har vi interna exempel som bekräftar den bilden.

Fenomen och företeelser som jag trodde vi lämnat bakom oss för länge sedan, lever kvar i vår bransch. Det gör mig förskräckt och illa berörd. Och samtidigt fyller det mig med energi, kraft och inspiration. Eller snarare så här: det är dessa utmaningar i kombination med att arbeta på ett företag som vill förändras och utvecklas, och som så tydligt påbörjat en förändringsresa, som ger mig kraft och energi. De tydliga utmaningarna gör att vi inte kan luta oss tillbaka och tänka att detta är något som löser sig av sig självt. Eller tänka att det inte löser sig – och det kanske inte gör så mycket. Nej, det här är en fråga som vi måste ta tag i!

Jag har nog aldrig mött ett så starkt engagemang kring dessa frågor hos så pass många personer som på Skanska. Med andra ord, med branschens och våra utmaningar kommer också möjligheter till förändring. Förutsättningarna för ett framgångsrikt förändringsarbete stärks av det faktum att det finns en tydlig koppling till vår affär. För att kunna förstå våra kunder, och för att kunna bygga långsiktigt framgångsrika kundrelationer behöver vi avspegla våra kunder och samhället i stort.

Resan som vi påbörjat kommer inte att vara lätt. Det är inget vi fixar i en handvändning. No quick fix. Det handlar nämligen inte bara om att rekrytera från underrepresenterade grupper (vilket kan vara svårt nog). Det handlar om att på djupet arbeta med vår kultur och våra arbets- och karriärvillkor så att de som vi rekryterar stannar, utvecklas, når sin fulla potential och kan bidra fullt ut. Att vi – för att parafrasera Lars Bergqvist och Ola Månsson – går från en ”macho” kultur till en ”inkluderande” kultur.

Det är så vi utvecklas som företag och det är så vi bygger framgång. Eller som Mike McNally, i vår koncernledning, säger: ”If you think about it – if everyone is similar their answer is going to be the same”.

Om du är nyfiken på att höra mer om hur Mike, och andra personer i vår koncernledning, resonerar kring dessa frågor klicka här.

Pia Höök,

Diversity Manager på Skanska. Pia är ekonomie doktor och docent i genus, organisation och ledarskap och även arbetat på Volvo Group som Diversity Director. Under våren bistår hon Delegationen för Jämställdhet i Arbetslivet som expert.

Publicerad 2014-02-20 i Övrigt

Följ oss på
sociala medier